Wymiana części w maszynach rolniczych. Które elementy najszybciej się zużywają?

opona ciągnikaRola prac wykonywanych przez maszyny rolnicze jest niezwykle istotna. To od ich stanu zależy powodzenie zbiorów i końcowy zysk właścicieli.
Na szczęście, na rynku obecnych jest wielu producentów części zamiennych wysokiej jakości, które pasują do większości maszyn.

Elementy maszyn rolniczych w największym stopniu narażone na uszkodzenia

Opony

Są to części bardzo (jeśli nawet nie najbardziej) narażone na uszkodzenia, ponieważ nie dość, że utrzymują całą maszynę, to mają bezpośredni kontakt z podłożem, które bywa różne. Uszkodzenie, chociażby jednej z opon skutkuje unieruchomieniem maszyny, dlatego każdy rolnik powinien posiadać zapasowe opony na podorędziu.

Łańcuchy

Łańcuchy i przekładnie bardzo szybko się zużywają podczas pracy na polu. By zadbać o te części, należy przede wszystkim smarować je specjalnymi olejami oraz smarami.

Układ kierowniczy i układ hamulcowy

Zawsze należy upewniać się o jego kondycji, ponieważ zły stan techniczny tego elementu może skończyć się tragicznie – czy to dla operatora pojazdu z powodu wywrotki, czy osób przebywających na polu.

Zespół ruchowy

Trzeba pamiętać o regularnym smarowaniu wszystkich ruchomych elementów maszyn – wszelkie części tego typu szczególnie szybko się zużywają. Czasem smarowanie już nie wystarcza i część należy wymienić, nic w tym dziwnego – elementy zespołu ruchowego należą do najczęściej wymienianych. 

Hydraulika

Układ hydrauliczny również często ulega wymianom. Można zminimalizować ich częstotliwość dzięki odpowiedniej konserwacji – wymianie oleju hydraulicznego, myciu wkładów filtrów i części zewnętrznych.

Zespoły opryskiwacza 

W tym przypadku częstym powodem awarii jest ciecz, której resztki pozostały w urządzeniu. W wyniku tego woda „rozwarstwia się” i prowadzi do zamarznięcia cieczy, co może zniszczyć pozostałe części maszyny.

Silnik

Nie wolno zapomnieć o najważniejszej części każdej maszyny! Dbajmy o silnik używając paliwa wysokiej jakości. Po zakończeniu sezonu pozostałości paliwa należy wylać i przepłukać zbiornik, a następnie napełnić go świeżym paliwem.